Summa sidvisningar

söndag 20 mars 2011

Multi-aktiviets-helg

Ja, det har varit fullt ös på hundfronten i helgen... Min gräsliga förkylning börjar ge med sig, så orken kommer så sakteliga tillbaka nu. Det behövs, för det är mycket nu...

I lördags var det utställning för Messis del igen, sista gången i inofficiell valpklass. Det bästa var att han nu klev in i hallen med öppen attityd utan att se så där förskräckt ut som han gjorde tidigare! Han ville gärna nosa på de andra hundarna, och deklarerade att han vill ha en mops i födelsedagspresent... (Men nej, inte förrän deras nosar rätats ut, då skall jag tänka på det...) Vi var ensamma i klassen, och domaren var väl inte överförtjust. Hon sade "du får BIR-rosetten trots allt", så det var väl gott så. Messi visade sig jättebra i stående (han bjöd dock på ett läggande mitt i det hela), men var lite väl glad i springandet; det blev lite passgång och något skutt. Domare: Yvonne Larsson. Kritiken löd:
"Trevlig storlek och typ. Bra huvud och uttryck. Kunde ha en något bättre markerad underkäke. Skulle önska en något kraftigare benstomme."
Vi tilldelades HP och BIR.
I gruppfinalen skötte han sig utmärkt, han sprang riktigt fint hela tiden. Vi åkte dock ut först, föga förvånande, men det var för träningen vi var där; och den gick bra! Messi fick göra lite trix också för att utnyttja störningarna; gick så bra så.

På hemvägen blev det en snabbvisit hos L. med katterna. Messi var tydligt skarpare i tonen den här gången, men han lugnade sig fort.

Tino fick ett kortare lydnadspass på eftermiddagen. Han fick varva "rutan" med fjärrdirren och stegförflyttningar. Körde rutan utan target i dag också, men lär ta något skick med den nästa gång. Tino klarade rutan alla gångerna, men på sista skicket dristade jag mig till att öka avståndet med en hel meter, så då fick jag ge något kommando extra. I fjärren var han lite vimsig, men redde sig bra mot slutet, lika dant med stegförflyttningarna som var lite hetsiga först.

Idag tog jag fram en skata ur frysen för ett uppfriskande träningspass. Började inne i badrummet, och båda plockade upp efter lite funderande. Messi den lilla busråttan lyckades sno skatan (hur bär han sig åt??) och vandrade ut med den i vardagsrummet, men han kom tillbaka utan att droppa den. Hm...

Väl ute på gärdet fick Tino börja träna, både med dummy och skatan. Han var het som ett skållat troll, men var tyst (utom på linjetagen och vid något tillfälle när han satt uppbunden). Han fick göra markeringar och linjetag med något krux innan; exempelvis att leta godis eller gå sida en sträcka. Han har alltjämt problem med fåglarna; han är omständig i upptagen och "tappar" de på vägen in så att han "måste" laborera med dem igen. Idag fick vi i alla fall till två fina inleveranser på slutet, så det finns en förhoppning att konkurrensen av Messi kan vara nyttig.

Messi fick börja med några plocka-upp-skatan-så-får-du-korv-övningar, med kopplet på... Han tyckte inte att det var så jättekul, så jag gick iväg med skatan så att han fick leta upp den bland gran och ris. Det var roligt, men det var svårare att lämna av... Efter en liten sväng kom han in med skatan, men det positiva är att han bara håller- inget tugg eller droppande. Flyttade mig lite längre bort från Tino, och då gick det jättebra när jag sprang bort från Messi när han hade greppat.

Den som inte jobbade fick sitta uppbunden, och det gick rätt bra. Jag hörde från Messi någon gång, men frågan är om det inte var belöningskorven som lockade mest. Det ÄR ju svårt att sitta tyst och snäll i sådana här situationer, men så är villkoren. Är överraskad att det gick så pass bra med fågelhanteringen, även om jag har anat att Messi skulle ha lättare för sig än Tino. Messi lyckades ju med två äkta apporteringar idag, med lite hjälp. Trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar