Summa sidvisningar

måndag 25 april 2011

Badpremiär

Vilken kalashelg! Kan inte minnas när vi hade sådant här fint påskväder senast under så många dagar! Gräset har blivit grönt på två dagar, allt har exploderat i solen och värmen. Vi har varit på landet några dagar och haft det så fantastiskt fint. Super!

Jag hade med mig två änder och en kaja till landet, och vi fick till fyra träningspass med fågel under helgen. Kajan var ingen hit för någon av grabbarna, men båda greppade den i övningar på nära håll. Med änderna blev resultatet lite varierande; Tino kör på i sin stil utan att någon större utveckling kan skönjas, medan Messi började skakigt men slutade stilfullt.

Sammanfattning Tino: gör fina upptag i samband med "koppel-övningen" (á la Sanna Hallgren), kan greppa fågeln i terräng men är ofta alldeles för omständig, "tappar" ofta fågeln en eller två gånger på väg in, kan leverera i hand,- men kan lika gärna droppa fågeln och komma in tom, varierar fina prestationer med riktigt taffliga, men han är alltid glad och entusiastisk!

Med Messi började jag klantigt nog där jag slutade förra gången, skulle ha gjort det enklare. Men kom på mig själv och bytte raskt till Sannas koppel-övning. Han hade ingen intensitet alls de första 5-6 försöken, men sedan greppade han och höll kvar. Hade dock ingen tanke på avlämning. Tino plockades fram, och Messi fick vara åskådare när Tino tog hem en and. Sedan fick Messi försöka, och han hämtade och levererade i hand två gånger i rad. Positiv konkurrens, alltså. Men det var enda passet de fick köra samtidigt.

Det följande två träningspassen fick jag lite blandad kompott av fina upptag, felaktiga nyp i anden, egna lovar istället för rak inleverans, droppad and på vägen in; men också precisa upptag och korrekta avlämningar. Började alltid med koppel-övningen (fast med Messi okopplad...), känns som en bra start där han får rätt fokus.
De sista två passen höjde han sig betydligt med bara några små misstag. Något upptag var omständigt, och någon gång fick jag springa iväg för att få rätt inleverering, men det känns verkligen överkomligt med tanke på hans ringa ålder och erfarenhet.

Messi har också premiär-simmat! Han blev lite förvånad när bottenkontakten försvann, men han gjorde det helt på eget bevåg, och var inte sen att upprepa sin bedrift,- typ 10 gånger samma dag...  Dagen efter testade jag att kasta ut en boll (med Messi utom synhåll), för att sedan skicka honom med "varsågod" på bollen typ fem meter ut. Inga problem, men någon tanke på avlämning fanns inte. Sjysst att han villigt går ut i vattnet och simmar några meter redan nu!

Efter en vilodag gjorde vi ett lydnadspass idag. Tino gjorde det mesta fel på första försöket, men satte allt på repetitionen... Märklig träning! Han fick köra igenom fotgåendet, inkallningen, sitt under gång och fjärren. Inte helt fokuserad till en början alltså, och jag får jobba mer med hur jag ger den viktiga förhandsinfon om vilket moment som är på gång.
Messi fick jobba med fotgåendet, inkallningen, ställandet under gång och enkla fjärren (ligg-sitt). Varierade med bollen-i-snöre och pannkaka som belöning, inget externt idag. Tyckte han hade bra laddning trots värmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar