Summa sidvisningar

torsdag 14 april 2011

Fixa fokus

Vilken aktivitet det var ute vid kohagen idag! Var har alla varit hela vintern...? Så fort det blir lite vår i luften och tio plusgrader är det nästan trängsel på prommenadvägarna; folk har verkligen väntat på detta!

Tino inleder nu turerna i markerna med dopp i dikerna, Messi tittar på med en viss skeptisism. Han doppar sig till magen i bästa fall, han får ta det i sitt tempo. Skönt att de har så bra päls att de hinner torka tills vi kommer hem, annat var det med springrarna med sina mjuka, tjocka pälsar som sög upp vatten och smuts.

Vi har fortsatt med lydnaden, kombinerat med lite jaktlydnad (visselsignaler). Tino verkar ha fått kläm på inkallningen med ställande/ läggande igen, det gäller att förbereda honom så att han har ställandet i tanken innan momentet börjar. Det finns säkert en portion "jag vet, jag kan" inblandat, men i lydnaden behöver han vara mer uppmärksam på detaljerna än i jaktträningen. Han har också gjort fjärrdirren utomhus på sju meters avstånd, det var lite svårt men blev bra till slut. Samma sak där; det är enklare för honom att fokusera inomhus, nu måste han skärpa sinnerna lite mer...

Messi har fått träna på sin raka inkallning, blandat med att sitta kvar och att få inkallningskommando. Även han hade lite svårt att vara helt uppmärksam, men det löste sig bra efter en liten stund. Ställandet fungerade direkt och var så fint idag. Idag började jag att träna honom på nostarget inomhus, trodde jag skulle få problem med gripanden, men än så länge har det gått bra.

En sak jag märkte var att jag nog behöver "väcka" Messi lite innan vi börjar med momenten, att ladda honom lite inför uppgiften. Han har ofta högre intensitet på andra upprepningen, vilket kanske kan tyda på ett sådant behov. Det gäller att försöka hitta det som är optimalt för den enskilda hunden, och rimligen borde mina grabbar ha olika uppladdning eftersom de har olika personligheter och intensitet. Får prova mig fram!

På hemvägen mötte vi ett ryttarekipage. Tino är så van vid hästarna, så han får oftast gå lös i sida-position när vi möter dem. Messi fick gå kopplad, han var lugn och stabil. När de hade passerat med god marginal fick Messi gå lös, först i sida-position och sedan fri. Då tar han bakspår på hästen och drar iväg på ridstigen mot stallet!! Vi var helt allena, så jag lät bli att blåsa i pipan för att se vad han möjligen tänkte göra... Strax vänder han sig om,- vadå, följer inte ni med...?- och återvänder i full galopp. Jag tog avmätt emot honom och började gå. Då stoppar han näsan i backen igen och tänkte ta en ny språngmarsch. Men nu var jag beredd! Jag sade några fula ord och kastade kopplet i backen, och budskapet gick fram. Lugnt och fint kunde vi fortsätta prommenaden hemmåt i samförstånd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar