Summa sidvisningar

fredag 1 april 2011

Torsdagens träning

Träningsfritt idag; det är ju fredag! Men igår blev det en del, och jag måste skriva ner det hela för mitt eget kom-i-håg, en minnesmarkering, helt enkelt... Vadå insnöad...?

Tino ligger i hårdträning inför ett WT, och jag känner att jag ligger så mycket efter i träningen, mestadels för att den menlösa vintern aldrig ville ta slut. Så gårdagens övningar gick i dubbelmarkeringarnas tecken.
Första skicket in bland slyn i riktning mot sjön blev tyst och bra. Vände om för en ny dubbel på gräsmarken. Tino missade helt den första, så jag avbröt. Han var dessutom helfläng i sida-gåendet, så vi hade ett litet samtal om hur han bör bete sig egentligen...
Upprepade dubbelmarkeringen på gräsmarken, och se; nu var han helt med. Markerade utmärkt och levererade effektivt. Innan skicket fick han gå sida med olika vändningar och godissök bakåt. Helt tyst var han också.

Sedan fick Messi träna vidare på sina lydnadsmoment. Vänstersvängar i fotgåendet, läggande under gång och ingångar till fotposition avhandlades på ett bra sätt. Även ställandet under gång börjar ta bra form, men jag varierar fortfarande nos-mot-näsa och mer tävlingsmässig position för att bevara det distinkta ställandet.

Tino fick avsluta med några synliga linjetag, och han var faktiskt samlad och tyst. Jag måste jobba stenhårt med att få honom att hålla rätt fokus, och att han aldrig skall "veta" vad han skall göra först. Han måste tänka flexibelt, och gärna bakåt! Annars är han den flitiga eleven som viftar med båda händerna (tassarna...) i luften; jag kan, jag vet, jag vill ta den! Jag har förståss släppt honom på skick när han har varit för het tidigare, så är det ju, och nu får jag skadereglera så gott det går.

Messi fick träna med träapporten också. På första upptaget fanns en tendens till det gamla lekbeteendet, så jag avbröt med förvånad röst. Han svarade direkt, och resten av träningen blev lyckad.

På förra helgens jaktkurs fick Messi bekannta sig med några nya viltslag. Han fick nosa på kaninen, men inte ta den. Han apporterade helt regelrätt en duva; och greppade, höll kvar och lämnade av kaja, ungtrut och en liten andfågel. Sjysst, grabben!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar