Summa sidvisningar

söndag 3 april 2011

Nyttig träning

Heltrist väder i helgen, och den utlovade solen har enbart lyst med sin frånvaro. Grått och regn blev det istället... Vägsanden gör att man helst inte vill gå ut alls eftersom hundarna blir vansinnigt skitiga, så det blir oundvikligen en avduschning efter varje längre prommenad. Men den bästa tiden på året ligger faktiskt framför oss!

Tino har fått jobba med sina dummies i helgen, och jag lyckades arrangera tre olika kastare till träningen! Han har haft svårt att markera flera kast när någon annan än jag kastar (...), så vi behöver verkligen träna mer tävlingslikt med nya funktionärer.
Igår fick han börja med ett sök på ny mark. De tre första skicken gick bra, sedan tyckte han att det var lite svårt att gå ut ordentligt igen. Sedan följde ett par serier dubbelmarkeringar med olika svårighetsgrad. Han markerade riktigt bra, men var alldeles för het och pipig. Mot slutet hade han samlat sig och var tyst.

Dagens träning var i stort en repris av gårdagen, och han var mycket mer samlad idag. Enda dumheten var att han vid ett tillfälle tog en extra lov med dummyn i munnen för att spana in den andra nerslagsplatsen. Jag felade, och sedan skötte han sig så bra.

Messi fick också en liten träning idag. Började med att gömma en dummy under en gran för en enkel sökövning, och det gick problemfritt. Han kunde till och med praktisera sin nya kunskap med inleverering med hjälp av handtarget!
Jag lade ut dummyn igen under en ny gran, men när jag hade skickat honom kom ett annat hundekipage förbi i skogspartiet. Jag kallade in, och Messi fick göra några lydnadsövningar tills jycken hade masat sig förbi. När jag skickade igen hade han inte riktigt koll på vad han skulle göra, så jag fick assistera en aning. En fin inleverans med handtarget avslutade.
Han fick göra två linjetag också, där jag belönade attityden innan skicken. Gick bara bra.

Känner att jag får köra lite extra sida-gående med Tino den närmaste veckan. Han känns ganska fladdrig, och blir lätt frustrerad innan han kommer in i lunken. Borde gå att rätta till med någon bra belöning och bakåt-tänk; det är alltid användbart när man har med Tino-darling att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar