Summa sidvisningar

torsdag 21 april 2011

Glad påsk!

Jippie, äntligen påskledig! Och vädret är så fint, idag var det så pass torrt i markerna att jag kunde gå i gympadojjer på gärdet! Ankorna (kallar ofta allehanda sjöfåglar för ankor) guppar på sjön, och någon enstaka björk har börjat att skifta i grönt. Så skönt, så skönt!

I tisdags tränade jag lite lydnad med bollen-i-snöre som belöning. Min och Messis burkkonflikt har ju poppat upp igen, men det går fortfarande bra med bollen. Av någon anledning vill han gärna kampa med den, och kommer gärna in istället för att dra iväg. Okej för mig... Ingen av hundarna var så där jätte-på, så vi gjorde det kortfattat, de ville hellre bada i dikerna och busa runt.

Till onsdagens träning plockade jag med några små dummies, vilket uppskattades. Tino började med ett par dubbelmarkeringar med mycket sida-gående både innan och mellan skicken, samt störningskast. Han var så samlad, tyst och fin.
Messi fick titta på när jag gömde en dummy bakom en gran, sedan fick han vända om och se på när jag gick iväg och kastade en annan dummy. Han fick vända om igen, och hämta den första dummyn innan han fick ta den kastade. Inga problem. Upprepade med lite större avstånd utan problem. Sedan gick vi iväg en bit och placerade ut en dummy tänkt för linjetag. Efter några meters sida-gående fick han sitta kvar medans jag kastade in en dummy i snåren. Den fick han ta direkt innan vi vände om för linjetagsdummyn. Den hade han inte riktigt koll på, så jag fick göra det lite lättare för att han skulle lyckas.

Idag hade vi ett kort lydnadspass, och nu var hundarna riktigt engagerade. Tino gjorde fina stegförflyttningar, jättebra inkallning med snabbt, precist ställande; och så fina skiften i fjärrdirigeringen!
Messi fick jobba med fotgåendet, med fokus på övergångar mellan halter och starter. Det gick så bra när han hade greppat vad jag var ute efter. Han fick också träna inkallning, fortfarande behöver han en liten fingervisning för att korrekt jobba in rumpan vid avslutningen. Idag gjorde han även riktigt bra ställanden under gång, inget bjud på lägganden så långt ögat nådde...

Ha nu en riktigt härlig påsk, gott folk!!! Min ambition är att få till några bra träningspass mellan allt ätande, speciellt om solen skiner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar