Summa sidvisningar

torsdag 9 december 2010

Messi 5 månader

Nu har den lilla spellevinken blivit 5 månader! Känns mycket bra, tycker det är skönt att den värsta valptiden är över... Han har börjat att kissa två gånger per prommenad, så behoven av de många kisspauserna har minskat betydligt. Han har faktiskt inte kissat inne sedan han var 3½ månad, en sådan duktig valp har jag inte varit i närheten av förut! Han talar om när han behöver gå ut, först tyst genom att sätta sig vid dörren, men om jag inte ser honom börjar han pipa. Hans människa är väluppfostrad; kommer farande direkt när han piper... Han har en väldigt gullig period nu, han är så gosig och trevlig att ha att göra med! Om jag har tur håller det i sig 1½ månad till... Jag har ökat på matportionerna igen, och kommit på att det är mycket bättre att träna med honom efter maten, inte före. Han är helt galen när han är hungrig, men med mat i magen kan han koncentrera sig. Idag visade vågen på 13,4 kg.

Messi har fått träffa träapporten med fint resultat. På tre träningstillfällen kan han nu gripa den, lyfta upp den från golvet och hålla kvar tills klicket kommer. Jobbar vidare med att hålla kvar andra positioner också, så som sittande och läggandet. Håller mig inom 5-10 sekunder än så länge, men inga problem hittills; han väntar på klicket innan han rör på sig.

Tikarna här omkring bara löper och löper... Nu är i alla fall taxfamiljen snart färdiga, lika så den ljuvliga coker spanieln som är så förtjust i Tino, det är väldigt ömsesidigt... Det är bara att hålla ut och träna vidare som vanligt för att samla tankarna på en stackars Tino.

Han har fått pyssla med stegförflyttningar idag, var lite het i högerövningarna, som så ofta. Fick också korrigera bakåt-fot idag, han var yvig med bakdelen. Annars bjöd han på fina moment. Tränade också på platsliggningen med hakan-i-backen, hade bollen synlig rakt frammåt som belöning. Ingen tendens att lyfta på huvudet idag, men lät honom bara ligga i 20 sekunder per repetition. Varierade min position så att jag mestadels stod utom synhåll. Avbröt med klick-varsågod. Även platssittning testades med samma upplägg; problemfritt. Använde också bollen på linjetag. Fick till tre dolda, där han fixade två. Det var ingen bra övning, för han sprang rakt ut men bollen sjönk ner i snön och försvann... Nåväl, nu vet jag det... De synliga linjetagen gick jättebra, stoppsignalen och "ut" fungerade utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar