Summa sidvisningar

onsdag 29 december 2010

Tillbaka i träning

Mer behaglig temperatur idag, bara -3, så det känns nästan varmt... Alla hundarna fick följa med på en prommenad till kohagen idag, vilket uppskattades. Hästarna hade varit ute och gått i hagen, så det fanns nästan en stig att gå på. Mycket bus blir det, men Tino fick göra några detaljer i fotgåendet medan Messi fick sitta passiv brevid. Bilderna är dagsfärska!

Messi har fått roa sig med att börja pyssla med två nya moment; att gå "sida" fast mellan mina ben, samt att gå slalom mellan mina ben. Måste ju kolla om den här teorin med talang för freestyle kan tänkas stämma  ;-)   Jag har hittills varit rätt dålig på att lära mina hundar partytricks, men det är ju som vilken inlärning som helst, och passar utmärkt att träna inomhus.

Nu i kväll fick Tino egen tid för lydnadsträning, vi höll till på kyrkans parkering. Fotgåendets alla delar gicks igenom, är nöjd på det stora hela. Han höll positionen bra förutom vid två högersvängar, men var lite vid med bakdelen. Hade dock helt rätt attityd genomgående.
Sittande under gång fixade han bra, men vid ett tillfälle av sammanlagt kanske 10 repetitioner blev det ett ställande... Snabba sättanden och bra stadga på de övriga. Så till rutan! Hade min target utlagd, avståndet var 16-17 steg. Han gjorde två jättefina uppletanden av mitten följt av läggande på avstånd. Jag är noga med att alltid flytta rutan en snäpp mellan repetitionerna. Tog sedan bort min target, skickade på samma avstånd. Tino gick ut rakt, och började leta efter mitten. Han gick runt lite i rutan, och jag kommenderade ligg, men då hamnade tassarna utanför. Kom då på att det förmodligen var jag som inte såg var mitten var, eftersom jag inte hade några sidomarkeringar som referensram... Till nästa skick lade jag en snöboll i mitten av rutan som referens för mig, och då gick det bra igen. Sammantaget en trevlig träningsstund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar