Summa sidvisningar

söndag 19 december 2010

Stockholms hundmässa 2010

Snön faller i oförminskad omfattning!! Känns otroligt med tanke på hur det brukar vara, förra året undantaget, då...

Nåväl, man får tugga vidare ändå. I fredags fick Messi en ny egen utflykt, denna gång till L. som bjöd på julmiddag. Åkte buss dit för lite extra miljöträning, det gick bra mycket bättre den här gången, förutom inledningen. Jag hittade en bra plats närmast den bakre dörren, men tänkte inte på att värmeutblåset var därunder, så Messi fick frispel när jag försökte mota in honom där... När vi bytte plats var det lugnt, han pep ingenting och vilade snällt på golvet.

Väl framme möttes vi av L's katter, den äldre Gina och den yngre Tindra. Aldrig jag går in där, tänkte Messi, som helst ville åka hem igen. Gina tyckte Messi var en onödig gäst, och det talade hon om! Jag tog Messi i famnen, och snart hade de nosat på varandra. Efter en husesyn tyckte Gina att Messi var jobbig, så hon fräste åt honom. Van som han är att lyssna på de äldre tog han det säkra före det osäkra, så han lade sig i hallen. Till slut kom han fram när jag lockade med en tuggis, sedan låg han under min stol. Tindra var väldigt trevlig, var framme och hälsade på Messi flera gånger. Messi var lite osäker på Gina, han morrade från sin säkra plats under min stol när hon kom för nära. Men sammantaget var jag förvånad över att det gick så bra, Messi hade inte en tanke på att jaga katterna, och med lite mer tid tillsammans hade säkert han och speciellt Tindra blivit kompisar på riktigt!
Precis när vi skulle åka hem fick han ett sammanbrott när en stor jultomte "anföll" honom bakifrån (den vinglade till när han gick förbi), men han samlade sig snabbt. Vilken spännande utflykt det blev!

Igår var det traditionsenligt dags att åka till Älvsjö för Hundmässan, dock utan hund detta år. HURRA! för alla duktiga, fina hundar och ägare man träffar där! Det blev en del inköp också förståss, tuggisar i massor och pipleksaker till Messi. Köpte en boll klädd i harpäls, den blev mäkta populär när jag kom hem... Skall ha den som värsta belöningen till riktigt svåra övningar, måste var bra som dragning bakåt vid vattenmarkeringar, exempelvis.

Annars har vi bara tränat lite småsaker inomhus, som att lyfta apporter och komma in i fotposition. Messi kan nu lägga sig ner trots att jag står upp, så där har jag minskat ner på hjälperna. Övar också på att träna Messi och Tino växelvis, den ena får vänta när den andra får göra en övning. Inga problem för Tino, det är ju gamla nyheter för honom, och för Messi går det allt bättre. Utomhus blir det annars inte mycket tränat, nöjer mig med inkallningar med visselpipan, jaktfot för Tino och koppelhyfs för den yngre förmågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar