Summa sidvisningar

tisdag 21 december 2010

Nej, inte freestyle...

För ett tag sedan läste jag en artikel om en cirkusartist som hade pudlar i sitt cirkusnummer. Hon fick frågan hur hon väljer ut vilka hundar som hon ser har talang för cirkuskonsterna. Hon svarade att hon bland annat kollar på hur hunden sitter när den bajsar (!!!). Om hunden sätter bakbenens tassar framför frambenens tassar var det ett bra tecken på att hunden var naturligt vig och därmed en lämplig kandidat. Ingen av mina hundar har gjort just så, förrän nu... Messi sitter ofta med baktassarna framför framtassarna, jag funderade länge på hur det skulle se ut, men nu vet jag!
När jag så tittade på freestyle-hundarna på mässan fick jag en skrämmande tanke; tänk om Messi har talang för freestyle...! Han är bevisligen vig, hoppar mycket och gärna, och är löjligt lättmotiverad med godis. Men freestyle... jag skall inte säga aldrig, men jag har verkligen inte haft en tanke på det tidigare, jag som brukar pyssla med jordnära grenar som lydnad och apportering...

Tino har fått ett lydnadspass idag, det var -14 så jag höll inte på så länge. Fotgåendet gjorde han bra, var lite vid med bakdelen men han höll positionen, belönade ett par gånger för det. Sen gjorde han en utmärkt inkallning, även avslutningen satte han! Sitt under gång gick också fint, gjorde rätt alla repetitioner. Dags för rutan; detta träningsintensiva moment... Idag var han helt införstådd med sin target, påminnelsen från förra träningen hade effekt. Han hittade mitten av rutan alla fyra gångerna, men på den sista repetitionen missade jag att stoppa honom på rätt ställe, så då hamnade han utanför. Märkte idag att han mest hade tanke på att bara stanna till på rätt ställe i rutan, för att sedan fiska efter belöningsbollen så fort han tyckte att han var klar. Dags att fokusera mer på läggandet och kvarstannande, alltså. Positivt var att han jobbade på så bra, och att han faktiskt hittade rutans mitt på ett bra sätt.

Nu måste jag sätta mig framför TV´n och se en annan artist in motion: Messi, Leo Messi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar