Summa sidvisningar

tisdag 18 januari 2011

Det som göms i snö...

... kommer upp i tö. Ja, nu kryllar det av hemska matrester i de krympande snöhögarna. Mums, säger Messi. Det är otroligt vad människor slänger, och särskilt från sina balkonger!! Halva smörgåsar, bullar, korv, hamburgare och godis; allt finns... För några år sedan snubblade jag faktiskt över en hel kyckling, och jag har också dragit ur en halv sida lax ur munnen på den gamla springern. Helt sanslöst! Messi gillar ju både plast och papper, och det finns det också gott om. Jag försöker att byta skräpet mot en godis, men det är inte alltid jag hinner; det är en liten kamp, och ibland får man välja sina strider!

Idag kunde hundarna gå en liten sväng i obanad terräng, så pass mycket har snön sjunkit undan. Det skall bli skönt att kunna röra sig lite friare, är ganska trött på att bara gå fram och tillbaka på den enda upptrampade stigen, alltså i skoterspåren.

Messi gjorde ett litet genombrott på inneträningen nu ikväll. Jag visade honom dummyn, han fick gripa den en gång. Sedan fick han sitta i hallen medan jag smög ut dummyn i sovrummet så att han anade var den kunde vara. På "ja"-kommando fick han kila iväg, han kopplade genast på näsan, och strax hittade han dummyn. Han grep den och kom in, jag klappade om honom innan han fick sitta ner för att lämna av. Det funkade! På andra försöket droppade han dummyn när jag berömde honom, men han tog själv upp den och lämnade av. På tredje och sista försöket lade jag dummyn bakom sängen. Messi fick nys på den, och gick runt sängen för att hämta in den. Så fint! Jag är mycket nöjd med det hela, det är roligt när man kan göra ett helt moment av delar man har tränat separat.

Tino har fått traggla vidare med fjärren som vanligt, försöker nu att skapa säkerhet på 5 meters håll. Idag missade han ett skifte, men resten var OK. Hade en frolix i en skål bakom, och belönade m klicker/ varsågod. Hans arbete med metallapporten var nog bäst hittills, han jobbade in bakdelen på ett föredömligt vis vid avsluten, och upptagen var helt acceptabla.

Nu tränar jag både Tino och Messi med samma klicker, men bara en i taget. De verkar inte ha problem med det, särskilt inte inomhus när den ena sitter bakom kompostgaller i köket. Men det hindrar ju inte Tino från att bjuda på moment, fast det är hans tur att vara passiv... Tino blev lite frustrerad idag när Messi fick göra några riktiga dummy-apporteringar, jag hörde minsann ett pip från köket... Vad han längtar efter att få jobba "på riktigt" ute på fältet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar