Summa sidvisningar

söndag 23 januari 2011

Fint söndagsväder

Vilket fint väder det har varit idag! Faktiskt sol i flera timmar, det är man inte bortskämd med i januari månad. Därav blev det en del miljöträning, vi har passerat både skidåkare och skridskofarare utan några som helst problem. Det är värre med hundmötena nu för tiden, för unge Messis intresse för andra hundar har vaknat på allvar... Jag håller därför på att lära alla hundarna att gå vid min sida samtidigt på kommando, men vi har inte kommit så långt ännu att det fungerar i skarpa lägen. Nu går jag hellre en omväg, eller låter mina hundar sitta ner vid mötet. Många ägare till stora brukshundar föredrar dock att sätta sina hundar vid möte, så det blir lite konstigt när båda ekipagen sitter och ingen går...


Igår fortsatte träningen inomhus. Tino fick jobba vidare med fjärrdirren, kändes rätt bra på 5 meters håll nu. Han tog ett mini-skutt frammåt i skiftet ligg till stå, men jag försökte förebygga med en godis i skål bakåt. Fotgåendet med alla detaljer satt bra, men sträckorna blir korta, förståss.

Messi fick öva på fotingången, samt högerförflyttning. Han sätter 8 ggr av 10, så jag har börjat med olika snurrar för att få honom att tänka ännu mer på bakdelen. Skall försöka koncentrera mig på att lära honom de flesta sidoförflyttningarna innan jag börjar med raksträckorna. Med tidigare hundar har jag forcerat för snabbt istället för att bygga på systematiskt med detaljerna, så ambitionen är att göra det bättre den här gången... hepp!

Tycker att Messi har bra förståelse för läggande under gång, så jag har börjat med ställandet. Han kan stå stilla på kommandot "visa" i utställningssammanhang, men jag skall ha ett snabbare ställande till lydnaden. Eftersom han har en förståelse för beteendet tror jag inte att det skall bli så komplicerat. De första försöken ser bra ut, jobbar med hopp-stå-tekniken. För övrigt fick han pyssla vidare med sina vanliga grundövningar.

Idag valde Messi att inte omedelbart vända och komma på inkallningssignalen... Jag sprang ikapp honom, och talade om vad jag tycker om pälslusar som inte lyssnar, tröstade lite lätt och gick iväg. De följande inkallningarna gjorde han utmärkt. Det kan vara en turbulent tid som börjar nu... Men jag går inte på vilka finter som helst, och i grund och botten är han väldigt trevlig att ha att göra med, så det går nog bra det här också. Man får försöka anpassa träningen efter dagsformen och bara hålla hårt på grundprinciperna, så som inkallningen. Men vad hände, han var ju valp alldeles nyss...??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar