Summa sidvisningar

söndag 9 januari 2011

Messi 6 månader

Nu har vi töväder! Istället för snö överallt är gatorna täckta av is, och det droppar optimistiskt från taken. Vilken scenförändring!

Helgen har i stor utsträckning tillbringats framför TV´n måste jag erkänna, det har ju varit så mycket skidor och skidskytte att titta på... I pauserna mellan loppen har det dock blivit en del hundaktiviteter.

I lördags blev det en sedvanlig tur till kohagen, grabben hade kört där med skotern igen, så det gick riktigt bra att ta sig fram. Hundarna fyndade en död mus, men jag lyckades få tag i den innan den försvann den vanliga vägen, delvis ner i strupen. Frågan är vad man skall göra av den, att bara kasta bort den funkar inte så bra med mina apportörer, men ett nyponsnår räddade skivan. Annars blev det mest inkallningsövningar och träning i att hålla ihop flocken.

Idag gjorde jag ett nytt försök till lydnadsträning på kyrkans parkering. Nu klarade vi oss från fyrverkerier, minsann. Upplägget var att börja med lösspring och bus, sedan fick Messi vara passiv och Tino träna. Fick satsa på ett kortare pass, eftersom det var premiär för Messi med det här upplägget.
Tino visste vad som väntade och var ganska het, fick korrigera två gånger under fotgåendet, som vanligt i högersvägar. Gjorde stegförflyttningarna på ett övertygande sätt. Sitt under gång gick bra idag, gjorde rätt alla fyra repetitioner. Rutan funkade också bra, han hittade mitten på alla tre försöken! Hade halvdold target de första två gångerna, avstånd 16-17 meter. Märkte samma tendens som förut, han tycker att han är färdig när han har lagt sig, så jag försökte vara extra tydlig där.

Messi var helt tyst, jag gick dit och belönade då och då. Han skuttade dock runt i kopplet när jag närmde mig, men jag tycker att det gick riktigt bra. Messi fick träna på fotingångar, läggande under gång och att sitta kvar när jag går 5 meter bort. Kvarsittningen fungerade bra, så jag apade mig för att störa, vilket han nappade på... Gjorde om två gånger, då satt han utmärkt. Han var fokuserad på träningen, men i en paus sprang han tillbaka till de andra som för att berätta "såg ni, det är jag som tränar!"

Bytte hund igen, och Tino fick hämta metallapporten. Han lyfte den som om den vore av kinesiskt porslin, omsorgsfullt och försiktigt. Den var ju iskall, och han är så fin i kanten, Tino... Avsluten var jättebra, som jag har pysslat med dem, skall fortsätta att variera med att ha godis snett bakom som en påminnare. Sedan mer belöning till Messi, som skötte premiären som åskådare på träning utomhus på ett förtjänstfullt sätt.

Han vägde 15,3 kg i morse, men då hade han frukost i magen, jag missade att väga honom innan som brukligt är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar