Summa sidvisningar

torsdag 13 januari 2011

Kall träning med dålig uppladdning

Kylan är tillbaka, har nu -9 grader, känns väldigt kallt efter några dagar med nollgradigt. Låset på min cykel strejkade på grund av kylan (smältvatten hade runnit in i låshuset), så jag fick vackert ta in cykeln i badrummet för att tina upp den. Det var ju ganska roligt tyckte Messi, som knaprade is från ekrarna. Som sagt, han är han lättroad!

Igår hade vi värsta autostradan i kohagen, grabben med skotern hade gjort en ordentlig väg, det var stenhårt att gå på. Min upptrampade träningsruta användes till de sedvanliga stegförflyttningarna, samt platsliggning i mikroformat för de röda tu. För övrigt blev det inkallningar med pipan, och Messi fick öva på att gå lugnt i kopplet fast Tino spang lös en bit fram.

Idag blev det en ny träning på kyrkans parkering, fast med samma innehåll som vanligt, känns som att jag bara upprepar mig hela tiden. Men det går inte att vara på brukshundsklubbens planer (bara is), så jag får hålla till godo tills vidare...
Nåväl, de röda fick busa av sig först på vägen dit. Helt plötsligt får jag syn på en annan hund som kom från samma håll som vi, såg att den var lös. Just när jag skall kalla in mina kommer den så nära att Tino redan hunnit fram till den. Messi vände dock och kom in till mig, men Tino ville bekannta sig lite närmare. Ingen idé att kalla in då, och eftersom båda var lösa var oddsen så goda för ett fredigt möte att det var bäst att låta bli. Tino kom efter en kort stund, och vi gick lugnt vidare. Men när han vände sig om för att kika på främlingen passade jag på att korrigera.

Messi fick börja träna, han fick göra fotingångar och fick ta ett steg i fotgåendet. Det var hans premiärsteg, kunde belöna hälften av försöken. Han är van vid klickerprincipen, och kämpar vidare även om det inte blir helt rätt från början. Han blir dock väldigt het på belöningen när jag har den i handen, och eftersom han är en känguru blir det lätt ganska skuttigt. Inomhus har jag alltid belöningen externt, skall försöka med det ute också. Sedan fick han göra upptag av apport och komma in i fotposition; gick bra!

Tino fick börja med ett långt fotgående, jag var lite sur på honom sedan han tog sig friheten att dra iväg till den andra hunden, så han var skärpt. Därefter rutan, hade min target på första skicket, gick mycket bra. Han tom. låg kvar efter ligg-kommandot... Avståndet var 17 meter. Andra skicket hamnade han lite snett, så jag tog tillbaka honom, reprisen gick bara bra.

Messis tur igen, repeterade det vi gjorde tidigare. Gick lite bättre, så fick belöna lite mer! Avslutningsvis fick Tino göra rutan igen, helt ua. denna gång.

Det var lite stökigare med passiviteten idag, Emil skällde några gånger, han tyckte det var kallt (han hade så rätt!) och ville gå hem... Messi pep någon gång när Tino sprang till rutan, men jag skyndade mig belöna när han tystnade. Rätt OK ändå, speciellt med tanke att det bara var andra gången med detta upplägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar