Summa sidvisningar

fredag 7 januari 2011

Nyårshelgen är faktiskt förbi

Ha! Idag har det varit PLUSGRADER! Bara två sådana, men det har vi inte haft sedan slutet av november, så idag har snön tryckts ihop lite. Men hej och hå vad mycket snö det var i kohagen!! Har inte gått där på nästan två veckor när vi har varit på annat håll, men Tack! till han som kört skotern där. Det underlättar väldigt när man kan gå i spåren, även om temperaturen gjorde att det inte höll så bra.

Igår hade jag fina ambitioner på att träna med Tino samtidigt som Messi var med, han skulle sitta passiv tillsammans med Emil. Har bara testat det inomhus förut, men han är ju så stor nu lillgrabben så det var dags att prova. Först fick de springa lösa och busa innan vi kom fram till kyrkans parkering (= en öde, upplyst och snöröjd plats). Det började så bra, Emil och Messi satt tillsammans och tittade, helt avslappnade. Emil har ju tränat på att vara åskådare i många år, så det är vardagsmat för honom, förståss.

När jag gått två sträckor med Tino på fotgåendet började några muppar i villaområdet brevid att smälla raketer!! Inte några små puffar, utan det tunga artilleriet, klockan 5 på kvällen!! Hundarna undrade varför de blev beskjutna, så jag fick spendera hela godispåsen på att avleda från fyrverkeriet. Ingen av dem blev rädd på riktigt, men lite fundersamma. Lagom till att godiset var slut slutade också raketerna att tjuta, så det var bara att packa ihop. Hundarna lekte glatt så fort de fick gå lösa, så jag tror inte att det får någon betydelse framöver. Men jag är så förbannat trött på raketerna nu, lägg ner tramset!!

Dagens träning har bestått av övningar inomhus. Tino har fått pyssla med den gamla fjärrdirigeringen, fast med nytt handtecken för läggandet. Gick så pass bra att han klarade på fyra meters håll utan den lilla frammåtrörelsen han gärna gör i skiftet stå-ligg. Stegförflyttningarna gör han bra, men fick korrigera en gång när han var för het. Sitt under gång gjorde vi i hallen, avstånden blev därefter. Han gjorde rätt på första, ställde sig på andra, och gjorde helt rätt på de tre sista försöken. Metallapporten var jag extra nöjd med, han gjorde så fina avslutningar! Provade också med en godis snett bakåt, det har jag gjort förut för att han skall tänka mer på avsluten. Han höll på att plocka godisen först, men kom på sig själv, och jobbade så fint med att hitta rätt fotposition vid avlämningen. Upptaget kan bli snabbare, men håller han den här nivån är jag jättenöjd.

Messi fick öva fotposition, nu kan han själv hitta rätt position fast han utgår från att sitta framför mig. Läggande under gång går allt bättre, jag tar ett par steg bakåt så att vi är nos mot näsa innan jag kommenderar. Hakan-i-backen tycker han är rätt häftigt, idag utmanade jag med längre tid innan belöning än tidigare. Då fick jag en frågande blick, men haktrycket höll han kvar. Bra! Avslutade med sitta-vackert och att gå i åtta runt mina ben; mer träning behövs men grundförståelsen finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar