Summa sidvisningar

måndag 17 januari 2011

Stövel-före

Efter flera dagar med både plusgrader och regn är gatorna glashala med avbrott för avsnitt med snöslask. Tämligen värdelöst. Snön i hagen har tryckts ihop till ca 20 cm, men det är stövlar som gäller, för blötare snö finns inte.

Jag har börjat med ett nytt moment med Messi idag, nämligen stoppsignal med visselpipan. Gjorde tre repetitioner, och Tino tyckte han var så duktig eftersom han också kunde sitta ner när jag blåste och visade handtecken... Jag kommer att göra på samma sätt med Messi som jag har gjort med Tino, eftersom det har varit lyckat. Första steget är att kombinera visselsignalen med det beteende man är ute efter, i detta fall att sitta ner. Med Tino har jag senare släppt på kravet att sitta ner eftersom han föredrar att stå upp, utan att tumma på det övriga utförandet, förståss.

Vi tränade också på sida-gåendet, Messi visste inte riktigt vad kommandoordet betöd, så jag fick visa med handtecken också. Därefter kunde de båda gå vid sidan i flera meter med rätt position. Bara att träna vidare!
Några inkallningar blir det alltid också, samt att jag försöker belöna spontant kontaktsökande.

Messi har visat att han kan skälla!! Hittils har han varit väldigt tystlåten (förutom att han gärna piper när han är frustrerad), men igår skällde han rejält på en annan hund... Han blev förvisso provocerad, men det är ingen ursäkt, och något jag får se upp med den närmaste tiden. Det känns allt mer som att valptiden är förbi...

Skönt att man kan träna lite detaljer inne i hallen när vädret är katastrofalt! Messi börjar bli snajdig på att följa med i fotförflyttningar på stället, och jag har börjat med att han får gå ett steg frammåt i fotgåendet. Nu skall jag vara noggrann med att han är rak i kroppen, och inte som Tino som gärna gå ut med rumpan... Messi har hållit rätt position hittills, hans krux är nog mer att han viftar med framtassarna om han blir för ivrig... Visst bor det en liten känguru i den kroppen! I träningen av läggande under gång har jag nu tagit bort handtecknet för att Messi skall lyssna noggrannt, han brukar då missa första försöket, men sedan hänger han med. Sitta fint börjar arta sig bra, han kan utföra rörelsen utan att jag har godis i hjälp-handen, så det går frammåt. Träapporten kom också fram idag, och Messi dristade sig till ett par tugg på den... Aj, aj; det var inte vackert, unge man!! Tror att jag lyckades tajma korrigeringen, för repetitionerna fungerade bra. Ännu ett observandum, alltså.

Tino får traggla vidare med fjärren, och nu känner jag äntligen att det går frammåt igen. Nu har han gjort fina skiften på fem meter, med eller utan hjälpen bakom. Fortsätter med det så får vi se om det är melodin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar