Summa sidvisningar

lördag 15 januari 2011

Slyngelålder på G

Har sett lite tendenser på sistone som bara kan betyda en sak; slyngelåldern är snart här för unge Messi...

Leken med Tino blir allt intensivare, och det mesta verkar handla om att mäta sin styrka och se hur länge han kan hålla på tills Tino tröttnar totalt. Det är inga små nyp i halsskinnet längre, utan han biter till så att stackars Tino skriker i högan sky. Tino är dock fortfarande snabbare i kapplöpningsrucherna, så ett litet övertag har han ännu. Dessutom kissar Messi allt oftare när vi är ute, men han har kvar hörseln än så länge; den brukar ju kunna svaja betänkligt kring 7-8 månaders ålder....

Idag kom jag på att det är dags för ett nytt moment; att träna alla hundarna samtidigt i konsten att gå fint vid sidan. Emil hänger med automatiskt, han går ett steg bakom, så han behöver ingen träning...! Tino har jag tränat detta i samband med jaktträningen, jag kallar mitt jaktfot för "sida". Messi har grundförståelse för momentet, jag har hittils mest använt det i samband med utställningsträning. Nu var det dags att låta dem gå "sida" samtidigt. Det tog bara något försök innan de visste vad jag ville, vi kunde gå i 4-5 meter på ett bra sätt innan jag avbröt. Nu börjar den långa vägen mot ett stabilt sida-gående, och det tar tid, det... Men sjysst att det började bra! 

I takt med att ynglingen växer blir behovet av nya rutiner påtagligt. Messi är nu införstådd med att det inte längre vankas någon lunch, och han har inga förväntningar på det heller. Fodret serverar jag nu hårt (ej uppblött) fast med någon deciliter vatten i skålen, han har ju tänder att tugga med! Messi går med på alla prommenader, fast jag håller ner längden på sträckorna, vilket också är bra för gamlingen Emil. Det är Tino som får stå ut med lite mindre motion nu än tidigare, men det är så just nu, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar