Summa sidvisningar

onsdag 5 januari 2011

Flocken kallar!

Så har vi tagit några stapplande steg in på det nya året! Och visst har det börjat bra! Ja, bortsett all tid jag har spenderat i väntan på inställda/ försenade tåg, förståss...

Tino har inte fått träna alls, bortsett våra dagliga stunder inomhus. Då tränar vi främst detaljer i fotgåendet och fjärrdirigering. Nu har jag bytt handtecknet för ligg, vilket givit bra resultat. Annars har han härjat vilt med Messi, de springer i kapp så snön sprutar runt öronen; på alla i närheten!

Emil har tyvärr fått lite fler symtom på dålig funktion i urinvägarna, men han verkar rätt obekymrad och balanserad i temperamentet. När han mår taskigt och har ont brukar han visa det med dåligt humör, men så har det verkligen inte varit. Idag när jag dammsög lade han sig i vägen hela tiden, och till slut iddes han inte resa sig, så jag fick rulla över honom till andra "sovsidan" för att kunna dammsuga under honom... Han har alltid varit en skojare, den hunden...

För Messis del behövs det inte så mycket för att tillvaron skall bli spännande, så är det ju när erfarenheterna är på tillväxt. Han glädjs åt små saker, som att hitta en strumpa på ett nytt ställe, eller att springa ut med en toffel i snön. Ett nytt påfund är att ta tag i Emils koppel och därmed gå på prommenad med Emil!

En morgon när jag var tvungen att gå upp extremt tidigt glömde jag att ta med Messis koppel på morgonturen, luddig i roten som jag var. När vi fick hundmöte grävde jag i fickan efter kopplet, men där var det tomt... Tog några raska steg i motsatt riktning, ropade på Messi; och han kommer springande! Flocken kallar! Skönt att han inte är tonåring ännu... Har testat inkallningen med pipan i liknande situationer, med samma fina resultat. Än så länge funkar det!

Messi får träna vidare med sina saker inomhus, det går lite sakta men säkert frammåt. När han är beredd gör han jättesnabba lägganden med enbart handtecken som hjälp, helt i klass med Tino. Hakan-i-backen gör han gärna, här har jag börjat ersätta mitt handtecken med en godis på marken. Ibland blir han alltför sugen på godisen, men efter en repetition gör han rätt. Han har fattat konceptet med att gå i en åtta runt mina ben, nu klarar han två svängar. Att sitta fint kan han också, fast där övar vi fortfarande på beteendet utan kommando för att få lika dant utförande varje gång. Dessutom blir det automatiskt många byta-sak-mot-godis varje dag, eftersom han verkligen är insnöad på att sno saker just nu... Han är en liten darling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar