Summa sidvisningar

onsdag 13 oktober 2010

Återfall

Messis mage var i uppror igen under gårdagen!! Undrar om jag var lite nonchalant och gav honom vanlig mat alltför tidigt efter förra mag- tarmhistorien? Idag har han bara fått överkokt ris med lite rapsolja, och under kvällen har jag börjat blanda med veterinärens dyraste specialfoder. Det blir samma diet imorgon också, nu skall jag inte utmana ödet igen. Hans mage har skött sig exemplariskt tidigare, så jag hoppas verkligen att det hela håller i sig nu. Han är riktigt pigg, i alla fall!
Jag har börjat träna in fotpositionen, bara att sitta rakt och ta ögonkontakt. Vi tränar också på att kunna vända sig om från en full matskål; det är svårt, det! Men nu har han förstått konceptet, skålen står kvar bara han lugnar sig någon sekund...

Tino har också haft ett återfall, men till att yla! Som unghund ylade han alltid när jag lämnade honom hos hundvakten, men inte när han var ensam hemma. ("Hellre är jag ensam än med någon annan än min mamma"). Här om dagen började han yla när Glassbilen kom förbi, jag blev så förvånad, för det var så länge sedan han ylade, dessutom var jag ju alldeles brevid honom. Idag när jag kom hem från mataffären hörde jag att han ylade igen!! Men nu kunde jag ju ta honom på bar gärning, så där kan han ju inte hålla på... Det har ju varit en stor förändring för honom i flocken, det kanske inverkar.

En annan inverkande faktor är områdets tikar som nu har börjat löpa, mötte två idag... När vi inte har löptikarna i sikte är han som vanligt, men när de går förbi och gör inviter; då måste han sjunga en serenad och dansa för dem...

Tino har fått träna mer dirigeringar på samma sätt som förra gången; skicka frammåt, stoppsignal, skicka vänster. Har även tränat mer höger- vänster; han får sitta framför mig (näsa mot nos) med en dummy på varje sida om mig. Sedan skickar jag omväxlande höger eller vänster, oftast åt det hållet han inte är inriktad på. Han gjorde fel en gång av kanske 10 skick. Jag varierar också avståndet mellan mig, hund och dummies. För honom blir det svårare ju längre avstånd det är mellan honom och mig, avståndet till dummiesarna verkar han inte bry sig om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar