Summa sidvisningar

fredag 29 oktober 2010

Tänka bör man

Passade på att vara ute mycket idag i det fina vädret! Messi fick vara med på sin första prommenad ner till sjön, en tur på 40 minuter totalt. Jag är väldigt nojig med valpar och motion, men nu är han gott och väl 3½ månader gammal, så det skall nog gå bra...


Tino har fått jobba intensivt idag på sitt träningspass. Började med en dubbelmarkering kl. 10 och 2 med nerslag i den täta vassen vid sjön. Skickade på "fel" dummy först, delvis den sist kastade. Han sprang ut, men när han skulle in i vassen började han vända mot dummyn kl.10. En stoppsignal och en arm åt höger gjorde att han direkt vände tillbaka. Sedan problemfritt, men han var helt blöt när han kom in med den avslutande dummyn. Hade inte tänkt att han skulle behöva simma för att få in den, men det gick ju bra. Han är ju lite smått förtjust i vatten, han.

Fortsatte med dirigeringar, en dummy kl. 12, en dummy kl. 3. Skickade på den kl. 12 flera gånger, på sista skicket fick han ta dirigeringen kl. 3. Gick så himla bra! Då blev jag övermodig... Så korkat när jag tänker på det nu... Jag gjorde om samma övning men med dubbelt avstånd, dessutom var jag flummig när vi lämnade dummyn kl. 12. I vanliga fall får han gå fotgående på tillbakavägen, men nu lät jag honom springa fritt... Dum, dum, dum är jag. Med Tino måste man skynda långsamt och göra små, små förändringar; jag vet ju det egentligen!! Resultatet var hur som att han inte hade någon aaaaanniiiing om var dummyn kl. 12 fanns, allt han hade i hjärnan var den han senare skulle omdirigeras till. Stackars hund, det blev inte bra... När jag hade samlat hjärncellerna kunde vi styra upp det hela, och han fick avsluta i stor stil. Hur skulle det vara om man var lite mer strukturerad och tänkte igenom övningen innan...??
Men även om han inte förstår så försöker han verkligen; fina Tino!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar