Summa sidvisningar

torsdag 28 oktober 2010

Krokiga linjetag

Man kan bara konstatera att det blir mörkare ute för varje dag; det är det allra värsta med att bo här i den fjällhöga Norden, anser jag. Men förra hösten renoverades kyrkans parkering här, och hör och häpna, man offrade pengar på belysning! Nu finns det med andra ord en stor, belyst icke-boende parkering nära mig; passar utmärkt till hundträning. Den nyttjade jag ikväll, första gången för säsongen...

Tino fick en dos lydnadsfotgående, och det gick så bra idag. Han var väldigt balanserad, det är själva nyckeln till framgång för honom, men ibland omöjlig att hitta. Inga problem med vare sig tempoväxlingar, stegförflyttningar eller högersvängar. Ändå hade jag bara några torra frolix som belöning... Slipade på detaljer med apporteringen, gick också bra. Testade om kunskaperna av "sitt under gång" fanns kvar, och det gjorde de med näsa-mot-nos-övningar. Dags att bygga vidare på det! Slutade med några snabba ställanden på inkallningen, var nöjd med dem också.

Idag var jag ute på en egen utflykt, så hundarna var hemma själva i 2½ timme. Gick helt enligt planen, även Messi är trygg när jag går och kommer tillbaka. Duktig liten hund!

Gårdagens träning för Tinos del bestod av lite jaktmoment. Först ett sök med stort djup, men ganska smalt. Han jobbade på bra, hittade de två på djupet snabbt men fick jobba hårdare med den sista. Stannade upp någon gång, men ok. Fick sedan ett par dubbelmarkeringar utan minsta problem. Upplevde återigen problem med de dolda linjetagen han fick efteråt. Jag tror att han tar hjälp av vinden istället för att gå med lägre näsa, han springer i en båge och inte rakt fram. Jag får vara noggrannare vid utskicket, samt försöka hitta lite lugn i hans sinne inför skicket. Funderar också på att jobba med target en tid för att få tillbaka de fina, raka linjetagen han hade förut...

Jag är väldigt nöjd med hur Messi tar till sig tränigen nu! Idag bjöd han faktiskt på ett beteende när vi hade dagens klicker-träningsstund, och han visar regelmässigt "snäll-öron" (underkastelse) när vi har närkontakt. Han kan snällt sitta bakom kompostgallret i köket när jag tränar fjärrdirigering med Tino, det tar bara någon minut, men är en mycket bra början. Vi jobbar vidare med att sitta lugnt och vänta i hallen efter en prommenad, där är han inte självreglerande ännu, långt ifrån. Men hålla tätt kan han! Han har inte kissat inne på säkert två veckor, men han vill gå ut varje natt. Ibland till och med två gånger om han kommer på att han behöver bajsa också... Han är otroligt duktig på att säga till, antingen genom att pipa eller att sätta sig vid ytterdörren.

Emil har haft ett par bra dagar! Dels har han varit pigg i kroppen, dels har hans favorit L. varit på besök. Lite extra godbitar har det också blivit, så jag tror att han är hyfsat nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar