Summa sidvisningar

söndag 24 oktober 2010

Vardagslydnad

Vilket pissigt väder!! Sorry, men heldagsregn och +3 grader är bara hemskt!!

I lördags var jag ute med de vuxna hundarna i kohagen, det är så perfekt att gå med hundarna där. Tino fick diverse övningar i stadga och passivitet. Började med att lägga en störningsdummy på marken för att göra inkallningar kors och tvärs nära den. Gick bra, även om Tino laddade lite väl mycket på dummyn ibland. Fortsatte med fotgående mot och ifrån en dummy; inga större problem, men fotgåendet kunde varit mer fokuserat mot dummyn istället för mig. Avslutningsvis kastade jag en massa markeringar som jag hämtade själv, varierande avstånd 1-30 meter, han var helt lugn och avslappnad. Sedan hade vi tråkigt; jag stannar och står stilla på en plats för att se vad hundarna gör. Emil var precis brevid mig, så han lade sig i gräset för en liten vilopaus. Tino kom strax springande och frågade vad jag höll på med. När jag inte svarade insåg han att vi skulle ha tråkigt, så han stod brevid mig, även om det dröjer en liten stund innan han sätter sig.

Messi har fortsatt med sin träning med sitt, sitta kvar och att komma in i fotposition.
Hoppandet mot matskålarna vid måltiderna har verkligen avtagit, men är inte helt borta ännu. Den största förbättringen syns vid koppelprommenaderna. Jag har Tino mestadels i flexikoppel så att Messi får vänja sig vid att inte gå först, och att ha någon framför sig. Jag vill också att han skall skilja på att när han är kopplad får han inte leka med T eller E, men när han är lös (och har fått lov) så får han leka tills jag avbryter. Det börjar fungera utmärkt! Enda problemet är när vi skall ut genom ytterdörren, då vill Messi gärna passa på att bita Tino i öronen medan jag låser dörren...

Jobbar också vidare med rutinerna när vi kommer in från en prommenad. Hundarna måste stå ut med att jag tar av mig ytterkläderna först, sedan är det deras tur, i turordning, att bli torkade och få "varsågod". Låter kanske överdrivet, men det är värdefullt att alla följer reglerna, speciellt när man har flera hundar. Och unge Messi behöver verkligen en god portion uppfostran, han ser till att ta för sig om ingen sätter stopp för hans fiffiga påfund... Känner mig nöjd med att jag kan genomskåda åtminstone en del av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar