Summa sidvisningar

måndag 18 oktober 2010

Nya rutiner

Ännu en helg med soligt väder! Känns så himla bra, jag är nämligen "allergisk" mot regn och rusk... I helgen har vi umgåtts med diverse släkt och vänner, Messi fick bland annat göra en ny bekanntskap i form av 9-åriga födelsedagsbarnet E. Inga problem!

Jag har skapat lite nya rutiner nu när Messi får använda sina egna apostlahästar istället för att åka snålskjuts i bärväskan. Han väger nu 9,4 kg; är hopplös att bära runt på, men jag har kämpat så länge jag orkat. Jag är alltid rädd för att överanstränga valpar, det blir lätt väldigt mycket aktiviteter och spring, men jag begränsar prommenerandet så mycket som möjligt. Nu blir det cirka 20 min på morgonen, sedan lika mycket på lunchen och dito tidigt på kvällen. Messi får sedan sova i buren cirka en timme tidigt på em. och en halvtimme sent på kvällen när de vuxna hundarna får sina turer.

Med Messi har det mest blivit vardagsträning de senaste dagarna; koppelvana med de andra hundarna känns relevant, samt att sluta hoppa som en total idiot när man har en matbit i närheten.

Tino har tränat på inkallningen med stå och ligg, hade bra fokus och fina reaktioner. Även rutan har vi fördjupat oss i, försvårade med förlängt avstånd till rutan, och koner vi inte tränar med i vanliga fall. Han hamnade för långt fram i ett av skicken, fick skicka om, annars bra fokus. Inga problem med stadgan och läggandet på avstånd.
Dagens träning med dummies gick lite skevt. Först ett litet sök utan problem. Sedan dolt linjetag där han gick lite snett, så jag tog tillbaka honom. Gjorde rätt först på tredje försöket. Därefter övningen med en dold dummy kl. 12, och en synlig kl. 3. Blev för svårt idag, tror att missen på det första linjetaget gjorde honom osäker, för jag fick skicka om flera gånger innan han tog dummyn kl 12 på rätt sätt. Sedan fick han göra rätt i två skick innan han fick stoppsignal mitt på sträckan och dirigering till höger kl 3. De spikade han. Lämnade kvar dummyn kl 12, han fick ta den senare som en minnesdummy på långt avstånd; gick helbra. Avslutade bra i alla fall... Men jag får gå tillbaka lite i träningen med linjetagen så att han får säkerhet på lite längre avstånd igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar