Summa sidvisningar

måndag 25 oktober 2010

Flera genombrott idag

Ett litet genombrott har skett idag! Messi kom till mig med ett ruttet äpple istället för att äta upp det, han bytte det mot en godis! Det trodde jag aldrig, vi som har utkämpat så många krig över allt snusk han hittar och äter upp. Senare på samma prommenad lät han bli att äta ett annat mögligt äpple på ett nej- kommando!!! Jag höll på att svimma; var det sant...? Men det är klart, inget är fullkomligt. Minuten senare åt han upp ett godispapper... Den aptiten, alltså... Jag känner en viss fasa inför den, min första hund var totalt fixerad vid mat, och det var ett sant elände. Men den gamla springern bytte å andra sidan aldrig bort något ute-fynd, så det kanske finns hopp...?

En annan framgång; Messi greppade dummyn för första gången idag! Jag skyndar lånsamt med klickermetoden, känns rätt för honom.

Tino har fått ett lydnadspass. Hade bollen med snöre som belöning idag, annars har jag oftast godis. Han blir ofta för het och okoncentrerad med leksaker som belöning, men jag körde mest fartiga moment idag. Fotgåendet var dåligt, han var alldeles för het, så det lade jag ner. Inkallningen gick jättebra, tränade ställandet och läggandet separat. Metallapporten var jag nöjd med, men har var som sagt var het och laddade för mycket på kastet de första två försöken. Men bra grepp, fart och avslut.
Platssittningen var jättebra, men gjorde bara i 20-sekunders intervaller.
Rutan var rolig idag! Började dock väldigt illa eftersom han sprang till ryggsäcken som stod tre meter vid sidan av rutan... Klantigt av mig, men intressant... Sedan hittade han jättefint in i rutan, hade konerna i ganska högt gräs så att han verkligen fick spana in vart han skulle. Hade glömt min target (klantig igen!!), men jag gömde bollen i det höga gräset. Den blev som en kul överraskning när han hittat rätt, så det gick bra ändå. Testade att öka avståndet till rutan till 15-16 meter utan problem.
Fjärrdirigeringen tränar jag på inomhus. Tino klarar alla skiften på 3 meters håll nu, men usch vad långt det är med 10 meter!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar