Summa sidvisningar

måndag 22 november 2010

Allt ljus på Messi

Unge Messi har haft en mycket händelserik helg! Han har premiäråkt både tunnelbana och pendeltåg; det gick väl bra, tycker jag! Han har inga problem med allt folk, verkar inte heller bekymrad över alla höga ljud och hala golv. Däremot vill han äta allt gott på marken, helst tuggummmin och allehanda plast. Hade honom mestadels i famnen under själva färden, han pep några gånger, tror det mest handlade om att han hellre ville gå runt själv och smaska... Att åka lokaltåget har han gjort några gånger nu, nu senast pep han ingenting alls.

Så har vi varit på valputställning! Vi hade sent startnummer, så vi kom dit vid 12-tiden, men då hade vi i alla fall två timmar av väntan innan det var vår tur... Utställningar är tålamodsprövande... Nåväl, Messi vägrade gå in i hallen på egna ben, han blev helt överväldigad av alla hundar, trångt som det var! Väl på plats (vid ringside!) var han lugn och trygg på sin filt, han satt och spanade eller sov.
Inne i ringen gick det bara bra, han stod mestadels stadigt och tassade fint brevid mig när vi skulle visa rörelserna. Hanteringen gick ok, speciellt med tanke på att han bara är valp. (Tino var helt omöjlig som ung, ingen utom jag fick klämma på honom. På varje kritiklapp stod det "vill ha hunden mer tillgänglig"...).
Kritiken löd:
"4½ månad hanvalp av bra storlek. Bra proportioner i kropp, goda vinklar bak, lite rak i sin skuldra. Rör sig glatt och trevligt, utmärkt päls och färg. Trevlig helhet. Välvisad."

Han tilldelades HP och blev BIR i avsaknad av konkurrent...

När det var dags för BIG-finalen var han så trött, dessutom hade han blivit vettskrämd av en schäfer som fått något utbrott brevid oss, så det gick inte alls. Ringen var fullpackad av andra hundar, och han var så låg, så låg. När vi skulle springa ett varv kom de andra hundarna rätt på honom, så han satte sig och vägrade röra sig... Han såg verkligen liten ut bland konkurrenterna, både psykiskt och fysiskt. Det var bara att ge honom godis och lämna ringen! Jag är nöjd med att han fick en positiv första upplevelse inne i ringen, och att han var så trygg vid sidan av ringen. Resultatet är väldigt oviktigt, men visst tycker jag att han är värd ett HP.

När Tino var valp/ unghund var han också väldigt försiktig, men han fann sig i varje situation bara jag var med honom, undantaget hantering, då förståss... Det verkar inte stämma helt med Messi, han har en annan självständighet. Men framför allt tror jag att han behöver tid och mer erfarenheter, helt enkelt. Skillnaden emot mina springer spaniels är dock slående! Båda (Indi i himlen respektive Emil) har varit fantastiskt tillgängliga, totalt oberörda i nya miljöer och hur hanterliga som helst. Jag fattade inte vad "miljöträning" var för något innan jag skaffade tollare...! Men med ett smartare och rörligare intellekt kommer en annan känslighet, kan jag tänka.

Ja, det var sannerligen en spännande utflykt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar