Summa sidvisningar

torsdag 11 november 2010

Sök och linjetag på schemat

Messi har blivit fyra månader; känns så bra! Han har faktiskt sovit två hela nätter i rad, så jag hoppas på bättre nattsömn för oss alla framöver. Det är härligt när de blir lite äldre, småvalpar är ju tämligen krävande. Dessutom kan de ju ingenting!! Messi har faktiskt lärt sig en hel del på den här korta tiden, även sådant jag inte har tränat på, exempelvis att han direkt vaknar när jag stänger av datorn...

Har också börjat att träna honom att ha hakan i backen under platsliggningen. Han bjuder själv på lägganden, sedan är det bara för mig att picka med fingrarna i golvet så att han skall sträcka fram nosen. Funkade bra! Fick också lite oönskade saker som försök att bita mig i fingrarna och tramp med tassarna, men det bara att bortse från sådant. Fick två jättefina "haktryck" till slut.

Tino har fått liknande träning två dagar i rad, fritt sök och linjetag med dirigering. Onsdagens sök var ganska stort, typ 80 steg långt och 30 brett. Han hittade två snabbt i vanlig ordning, fick jobba hårdare med den sista. Han fastnade på och återkom till ett visst område två gånger, men det var inga spår i snön, så det kan ha varit en mus under snön där. Fick påminna om att han minsann skulle söka vidare...
Linjetagen gick bra, han fick gå jaktfot ifrån den lämnade dummyn, så det funkade. Ett par pip smög sig in på slutet, så jag avslutade med att ställa oss i startposition (peka mot inbillad dummy), bryta med klick och godis bakåt vid rätt attityd.

Samma sak idag, men med ny sökplats och mindre ruta. Han gick lite stort, så jag blåste stopp och högertecken så att han skulle hålla sig i rutan. Söket var mer effektivt idag, han fastnade ingenstans och skuttade på bra.
Linjetagen gick bra idag också, men med mer hetta. Han har stark dragning till dirigeringsdummyn, undrar vad jag har gjort eftersom han är så himla sugen på den... Han är lätt att dirigera och ändra riktning på vid behov, och han håller isär "ut" från höger- vänstertecken. Däremot kom det pip idag också. Satte in en motoffensiv med samma koncept jag har på vattenarbetet. Det går ut på att när han har rätt attityd får han klick och godis bakåt, om han piper blir det ingen apportering. Avslutade med flera sådana luringar, tror att det kommer att funka så bra som det har gjort tidigare. Men jag får inte glömma att göra de här övningarna bakåt, de är själva garanten för att bra arbete frammåt! Så lätt att glömma bort när allt flyter på bra...

Emil har varit lite lustig idag. Han ville inte gå på lunchprommenad med T och M, så det slapp han. Men sedan var han på! Först munfajtades han med Messi, sedan  tryckte han upp Messi mot väggen och skällde honom i örat! På em-träningsprommenaden fick Emil för sig att hämta in några av Tinos apporter, så nog var han på humör, allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar