Summa sidvisningar

tisdag 16 november 2010

Rolig valpträning

Tino mår redan bättre, skönt att det vände så snabbt. Någon vidare träning är det inte tal om ännu, han har ju ett sår i baken, så han får inte sätta sig ner utomhus. Har bara gått lite jaktfot och tränat på upptag av metallapporten inomhus. Han har varit ganska trött idag, men jag har märkt i kväll att hans inre tempo börjar skruvas upp igen! Men han får minsann skynda långsamt, det är fyra dagar kvar av den påtvingade lugnare livsstilen.

Messi har tränat med klicker idag, det var några dagar sedan nu. Läggandet går riktigt bra, skall börja försvåra med mindre hjälper och att jag börjar resa mig så sakteliga. Han bjöd också på hakan-i-backen! Ställandet i utställningsutförande ("visa") kan han bra, likaså att gå fint brevid mig. Apporteringen har jag inte utvecklat så mycket, jobbar vidare med att han skall kunna hålla dummyn i ett par sekunder innan klick/ belöning. Han har lite problem med själva gripandet, är lite omständig och gör några frustrationspip innan han tar den på korrekt sätt. Känns ganska bekannt från Tinos valpträning... Jag tror dock att shaping med klicker är ett superbra sätt att komma till rätta med dito eftersom man inte "bråkar" med hunden, man riskerar dessutom inte att den vinner något på sitt tramsande. Däremot förlorar hunden en belöning, och det är riktigt illa när man heter Messi!

Jag håller på att experimentera med att få fram olika beteenden från Messi trots att han har en full matskål framför sig. Han kan hoppa bakåt (självlärt!), följa med mig 2-3 meter och vända upp, ta handtecken i riktning mot skålen inomhus och förståss sitta framför den. Nu har jag prövat om han kan lägga sig också, och det kunde han fast med frustration i kroppen... Tanken är att han så småningom skall lära sig att ha tålamod, och att om jag vill att han gör något, trots annan stark lockelse, så kommer en belöning strax efteråt. Om man jämför med hur det såg ut för en månad sedan så är det en solklar förbättring, men har han avslappnad attityd? Knappast...!

Messi vägde 11,7 kg i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar