Summa sidvisningar

måndag 1 november 2010

Plastomaner

Varför är det så kul att äta plast? Om man heter Emil eller Messi är det vansinnigt trevligt, har det visat sig. Emil har spytt flera gånger idag, och till slut kom det upp ett stycke plaströr, 5 cm långt!! Det var ju trots allt bra att han fick upp den, men var han har hittat den och när han åt den är höjt i dunkel.
Messi älskar plast! En favoritleksak är en gammal pet-flaska, den kan han knappast svälja... Men blomkrukor kan man sno och demolera; med konsekvens att en annan får rota flisor i gapet på den lilla kängururn.

Igår blev det ingen träning, men nu har Messi fått börja med grunderna till linjetag. Efter mycket träning har jag lyckats få honom att vända upp från sin matskål trots att den är full med mat. Nästa steg har blivit att ge handtecken och varsågod innan han får springa till sin kära matskål. Funkar bra, så jag nöter vidare med det. Har också inlett träningen av momentet stå. Tror att jag gör som med Tino; jag har ett "stå" i lydnadssammanhang och ett ställande, som jag kallar "visa", till utställning. Det jag pysslar med nu är "visa". Han verkar inte ha så svårt att hitta ställandet, men jag har inte lyckats locka honom att lägga sig ner en enda gång. Jobbar också vidare med sättandet. Har ett "sitt" för lydnaden och ett "vänta" för vardagssituationer.

Tino har fått jobba lite med passivitet och jaktfot idag. Det hela går ut på att jag kastar dummies upplagt för markeringar, men han får sitta stilla och jag hämtar allt själv. Ibland får han en godis bakåt för att förstärka tanken att han inte skall ladda frammåt; funkade bra som sig bör. Jag gillar också att förbereda Tino som inför ett linjetag, men att man avbryter när han har rätt fokus och kastar en godis bakåt. Då upplever jag att den värsta laddningen på linjetaget minskar, eftersom han måste vara beredd på ett annan scenario.
Vidare fick han gå jaktfot till och från en utlagd dummy. Fokuset var helt rätt på sträckan mot dummyn, men sämre bortfrån den. Han glor på mig för mycket, helt enkelt. Jag upplever dock att han är mycket mer fokuserad utåt i mer tävlingsmässiga förhållanden när det finns skyttar, kastare etcetra. Men visst borde det se bättre ut än vad det gör...

I morse vägde Messi 10,9 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar