Summa sidvisningar

lördag 27 november 2010

Avig dag

Man tror ju inte att det är sant, det är -7 grader och 2 dm snö!! Och det är bara november... Skall det bli en likadan vinter som förra året med evig snö och rekordkyla...? Suck!! Idag har jag plockat fram skidbrallorna med snölås, de behövdes verkligen ute i hagen. Jag försöker tänka på att hundarna håller sig rena, det är enda fördelen jag kan komma på...

Ja, och inte blev humöret bättre av att Tino fick någon sorts psykbryt idag när vi mötte en fin flat. Tino laddade upp sig till oanade höjder, sjöng för full hals och hoppade jämfota. Vad sjutton handlade det om?? Löptik? Det är oerhört sällan han och jag är osams, men nu hände det minsann.

Någon apporteringsträning har det knappast blivit, det känns värdelöst att träna i så djup snö. Hade med bollen-i-snöre idag, körde lite detaljer inom fotgåendet och inkallningen. Fotgåendet gick faktiskt bra, men resten var av rätt dålig kvalitet. Slutade med att göra superkorta övningar innan belöning, jag var fortfarande irriterad och Tino var splittrad, så det var nog klokt.
Även Messi har haft en avig dag; han ville inte sova sin eftermiddagssömn i buren av någon anledning, han bara pep och gnällde. Fick natta honom flera gånger innan han gav sig. Väldigt märkligt, men så var det idag.

Annars tycker jag att det går riktigt bra med vardagslydnaden, han är en fena på att både gå i koppel och lös på prommenaderna. Han väntar fint när de andra har något ärende, och han kan vänta i hallen medans jag klär av mig ytterkläderna. Det som inte alltid fungerar är när vi får hundmöte ute. Om Tino laddar på den andra hunden tror Messi att det är lekdags, vilket blir lite snurrigt. Det är nästa sak att ta tag i.

Messi har träffat svanvingen igen; han har inget problem med viljan att gripa, men man kan ana att han gärna skulle äta upp den om han fick. Tränar bara själva gripandet och i förlängningen fasthållande, likadant som med dummyn. Vingen håller jag i än så länge, men dummyn får han plocka upp från golvet.
Experimentet med att inta fotposition med ryggen mot matskålen fortsätter. Det går riktigt bra, han har fattat konceptet! Idag gjorde han en korrekt fotposition, men han bjöd först på ett läggande... Gulligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar